Hvordan opsætter jeg automatisk backup af min WordPress hjemmeside med UpdraftPlus?

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin

Jeg har ikke tal på hvor mange gange jeg har været lykkelig over at have en backup liggende. Jeg eksperimenterer MEGET når jeg ændrer ting på min egen hjemmeside, og det er altså gået galt en gang imellem.

Vi opsætter backup på en FTP server, og til det skal du bruge:

  • FTP server
  • FTP login
  • FTP password
  • Fjern-sti (AKA en mappe på din ftp server som allerede eksisterer)

Alle de her informationer er blevet sendt til dig da dit webhotel blev oprettet, og ellers kan du finde dem frem inde i din webhosts kontrolpanel.

Bruger du simply.com finder du dem under Administration -> Login oplysninger -> Hjemmeside.

Sådan opsætter du automatisk backup

Find, installer og aktiver pluginnet “UpdraftPlus WordPress Backup Plugin” i WordPress plugin biblioteket.

husk-min-hjemmeside-hmh updraftplus guide 1

Gå ind i UpdraftPlus’s indstillinger. Som ofte kan du bruge den genvej som bliver vist i toppen af dit kontrolpanel.

husk-min-hjemmeside-hmh updraftplus guide 2

Når du har installeret UpdraftPlus er den kun indstillet til at lave manuelle backups.

Manuelle backups er helt fine at oprette. Hvis du f.eks. ved at du skal ændre eller opdatere en masse sider og plugins på din hjemmeside, så er det en god ide at tage en manuel backup.

husk-min-hjemmeside-hmh updraftplus guide 3

Først skal du beslutte dig for hvor tit du vil tage backup, og hvor mange backups du vil have liggende. En backup kan snildt fylde temmelig meget, isæt hvis du har mange billeder i dit mediebibliotek. En backup tager ALT du har liggende, også billeder du ikke bruger længere, så vær sikker på at du har plads til det.

Hvor tit skal der tages backup? Det kommer an på hvor tit du ændrer noget på din hjemmeside. Hvis din hjemmeside mest af alt passer sig selv, så er en gang hver 2. uge rigelig. Hvis du derimod blogger 3 gange om ugen og tilføjer nye varer i din webshop tit, så er 2 ugers tabt data pludselig rigtig meget, og så vil en backup hver 2. dag måske passe dig bedre.

Du skal vælge et sted hvor dine backup filer skal ligge, også kaldet dit fjernlager. I den her guide bruger vi FTP serveren (Der hvor din hjemmesides filer ligger), men du kan også have din backup liggende på f.eks. Dropbox eller Google Drev.

husk-min-hjemmeside-hmh updraftplus guide 4

Når du har valgt FTP, kommer der længere nede på siden en sektion hvor du skal indtaste dine FTP oplysninger.

I det her tilfælde har jeg oprettet en mappe på min server som hedder “backup”. Hvis du ikke har det, skal du bare fjerne den del.

Din fjernsti kan også sagtens være noget andet, for langt de fleste Simply.com hjemmesider er det  “/public_html”.

husk-min-hjemmeside-hmh updraftplus guide 5

Tryk på “Test FTP indstillinger” for at se at du har skrevet de rigtige oplysninger ind.

Hvis du får en “Success” besked, så er alt gået godt.

husk-min-hjemmeside-hmh updraftplus guide 6

Så er der faktisk bare tilbage at gemme dine indstillinger længst nede på siden.

husk-min-hjemmeside-hmh updraftplus guide 7

Måske vil du også læse om...

Kom godt online

Hvor starter jeg?

Hvad skal jeg bruge for at få mit firma online?

Hvad koster det?

Få lavet dit eget design til en Wordpress hjemmeside

Standard Wordpress hjemmeside

Wordpress vidensbank og artikler

Hvor starter jeg?

Hvad skal jeg bruge for at få mit firma online?

Hvad koster det?

Hvor starter jeg?

Hvad skal jeg bruge for at få mit firma online?

Hvad koster det?